Gepubliceerd op 28-09-2018

Bottom-up strategie

betekenis & definitie

Bottom-up strategie is een marketingstrategie die bedacht wordt door de werknemers, aan de hand van opgemerkte behoeftes.

De effectiviteit van de bottom-up strategie zit in het feit dat deze bedacht en opgezet wordt door de werknemers zelf. Door de interactie met de klanten merken ze de verschillende wensen en verlangen die er zijn, die vervolgens meegenomen worden. Doorgaans betekent dit dat ze hiermee meer kunnen bieden dan de concurrent. Voor bedrijven met vestigingen op de verschillende locaties betekent dit ook dat er voor iedere vestiging een op maat gemaakte strategie kan worden ontwikkeld. Deze flexibele manier van marketing zorgt er in veel gevallen voor dat het bedrijf anderen, die dit niet doen, voorblijft als het gaat om de services die het bedrijf kan bieden. Daarnaast is een bottom-up strategie makkelijker te accepteren voor werknemers, vanwege de eigen inspraak die erbij te pas komt. Het tegenovergestelde hiervan is de top-down strategie, waarbij het management eerst het doel bepaalt, de marketingafdeling daarna de strategie en de werknemers dit moeten zien te volbrengen.