Gepubliceerd op 04-10-2018

Marketing

betekenis & definitie

Marketing is een verzamelnaam voor alle activiteiten die het product of de dienst van het bedrijf vermarkten.

Hierbij worden meestal de 5 P’s in gedachten gehouden. Deze staan voor:

Product: Om te kunnen verkopen, moet men een goed product hebben.
Prijs: De prijs moet in verhouding staan met het product en/of de reputatie daarvan.
Plaats: Nu steeds minder dan eerst zijn mensen gebonden aan de producten die de winkels bij hen in de buurt verkopen. Tegenwoordig kan men via een webshop aan een heleboel artikelen komen, maar nog steeds koopt men bij winkels bij hen in de buurt.
Promotie: het promoten van product heeft altijd al een grote rol gehad bij marketing, maar de manier van promoten is in de loop van de tijd wel veranderd. Waar eerst vooral reclames op tv, op posters en in tijdschriften belangrijk waren, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van het internet en van de social media om de merkbekendheid te vergroten.
Personeel: De houding van het personeel ten opzicht van het bedrijf en op welke manier ze dit uitdragen.

Soms worden er nog 2 andere P’s aan toegevoegd, namelijk physical evidence (omgeving waarin het product verkocht wordt) en proces (het proces dat de klant doorloop voordat hij of zij het artikel koopt).