de oude stad in het centrum van het H. Land, tussen de bergen Gerizim en Ebal, als de nek (sjechem) tussen twee schouders.
De oude stad lag echter niet ter plaatse van het huidige Nabloes, maar aan de O.lijke ingang van het dal, gelijk gebleken is uit de opgravingen van de tell bij El Balata. Omstreeks 2000 v. C. (dus reeds in Abrahams tijd) bestond S., omringd door een muur; in de geschiedenis van Jakob wordt dan ook gesproken van de stadspoort, Gen. 34 : 20. De stad werd veroverd door een Farao uit de 12e dynastie. Daarna werd de stad weer Amorietisch en is omstreeks 1600 opnieuw de muur gebouwd en versterkt. Er werd een „Millo” gemaakt nl. een opvulling met aarde tussen de muren aan de W.zijde, waarop een acropolis werd gebouwd; d. i. „het huis van Millo” van Richt. 9 : 6, 20; daar was het huis van Baäl Berith, Richt. 9 : 4. — Voordat S. de hoofdstad was van Abimelech was het geplunderd door Simeon en Levi, Gen. 34. Onder de Egyptische heerschappij was er sprake van de berg van Skm (Ebal) en in Nummer 289 van de El-Amarnabrieven wordt de stad Sakmi genoemd. Egyptische scarabeeën wijzen op de suprematie van het Nijlland in de 18e eeuw. Maar reeds in Abrahams tijd was hier de eerste verering van Jahwe omdat de Aartsvader hier een altaar bouwde, Gen. 12 : 7. Daar was een heilige plaats bij een terebint, waaronder Jakob de vreemde goden begroef, Gen. 35 : 4; daar richtte Jozua een grote steen op onder de eik in het heiligdom van Jahwe, Joz. 24 : 26, toen hij inzetting en recht vaststelde in S. Mogelijk was S. de residentie van Salomo’s stadhouder, want de vermelding in het gebergte van Efraïm was wel een aanduiding bij die stad, 1 Kon. 4 : 8; Joz. 20 : 7; 21 : 21. Te S. kwam het volk bijeen na Salomo’s dood, 1 Kon. 12; Jerobeam bouwde de stad en woonde daarin, 1 Kon. 12 : 25, maar koos later Tirza tot residentie, 1 Kon. 14 : 7. Na de ballingschap erkenden de Samaritanen S. als heilige stad en de Gerizim als de berg voor de eredienst; de Joden spraken met minachting van het zotte volk, dat te S. woont (Ecclesiasticus 50 : 28). — Johannes Hyrcanus verwoestte de stad in 128 v. C. Door Vespasianus werd een nieuwe stad gebouwd, Flavia Neapolis; deze naam werd door de Arabieren tot Nabloes gevormd.Het is dus niet zo, dat Sichem ligt ter plaatse van het tegenwoordige Nabloes. Wij mogen het ons zo voorstellen: Er was een stad S. en een toren S. Deze laatste meent men ontdekt te hebben in Tell el Balata; de oude stad S. zou dan nog sluimeren in de mooie puinheuvel Tell Soefar. Het zouden dan twee vestingen aan de ingang van de bergpas geweest zijn. Tussen deze vestingen en de bergen Ebal en Gerizim lag een vruchtbare vlakte, afgesloten van de buitenwereld. Hier hebben de Romeinen de stad Neapolis gesticht, het tegenwoordige Nabloes.