Begrippenlijst drama

Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (2001)

Gepubliceerd op 30-06-2017

Reflecteren/reflectie

betekenis & definitie

Terugkijken op en nadenken over eigen of andermans spel met als doel tot beschouwen te komen.

Methodiek/didactiek drama. Reflectie beoogt het ontwikkelen van algemeen en esthetisch beoordelingsvermogen:
a. het interpreteren van de specifieke ‘kunsttaal’;
b. nadenkend reageren op een kunstuiting/handeling;
c. het leggen van verbanden met andere kunstuitingen, in taal, beweging en materialen;
d. het leggen van verbanden met onder meer historische, maatschappelijke en andere aspecten of implicaties.
N.B. De toepassing van het reflecteren als vorm van (→) kunsteducatie stuit op de noodzaak dat leerlingen en docenten hierover moeten communiceren, niet alleen verbaal in woord en/of geschrift, maar ook in andere communicatietechnieken, zoals onder meer posterpresentatie, video. Naar verhouding neemt de verbale communicatie minder tijd in beslag.

Literatuur
- van Bakelen/Lemmerman, Theater scheppen en beschouwen, 1995
- Oostwoud Wijdenes/Haanstra, Over actief, receptief, reflectief