Dorer (Robert), een verdienstelijk Zwitsersch beeldhouwer, werd geboren den 13den Februarij 1830 te Baden in het kanton Aargau en bezocht in 1846 het atelier van Schwanthaler te München, in 1849 dat van Rietschel te Dresden, waar hij na den dood van laatstgenoemde onder de leiding van Hähnel werkte en de lessen aan de académie bijwoonde. Aan deze behaalde hij eerst de zilveren en vervolgens de gouden medaille. Tot zijne eerste gewrochten behoort een basreliëf op een grafsteen, twee engelen voorstellende, die den overledene naar den hemel geleiden, — het model voor een gedenkteeken ter eere van Winkelried te Stanz (Unterwalden), — alsmede voor een gedenkteeken voor Oecolampadius te Basel. In 1859 bezocht hij Italië en bleef bijna een jaar te Rome, waarna hij zich te Dresden vestigde.
Hier vervaardigde hij in 1863 het ontwerp voor een nationaal gedenkteeken te Genève, waarmede hij den uitgeloofden eereprijs behaalde. De uitvoering werd aan hem toevertrouwd, en de onthulling geschiedde in 1869. Het vertoont zich in de gedaante van 2 vrouwenfiguren, Geneva en Helvetia, die op eene ongedwongene wijze elkander omstrengelen. Voorts schiep hij voor het Casino te Bern 8 standbeelden van beroemde burgers der stad in zandsteen. Op de gevelspits van het raadhuis te Winterthür plaatste hij eene stedemaagd, en in 1868 verwierf zijn ontwerp voor een gedenkteeken ter eere van Uhland te Tiibingen den uitgeloofden prijs. In 1871 werkte hij aan het modél van eene nationale Zwitsersche fontein, gekroond door de standbeelden der 3 eedgenooten en omgeven door 3 zittende figuren, Germania, Gallia en Italia voorstellende, — een prachtig werk, dat hem opgedragen werd door een Patriottisch Comité in Zwitserland.