Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 06-02-2018

Attitude

betekenis & definitie

Attitude is een algemeen gehanteerd, niet gespecificeerd begrip, waarmee het aangeleerde, min of meer vaste gedrag van een persoon wordt aangeduid, op basis van diens psychische instelling ten opzichte van andere personen, activiteiten, ideeën, producten en organisaties.

De attitude vormt een belangrijk onderdeel van consumentengericht onderzoek. Omdat zij aangeleerd wordt, heeft zij een relatief duurzaam karakter, zodat het van belang is te weten in welke mate een attitude voor een bepaald aangeboden product geldt en onder welke voorwaarden daar verandering in kan worden aangebracht ten gunste van de waardering van het aanbod. Onderzoek hiernaar wordt attitude-onderzoek genoemd en moet informatie opleveren ten aanzien van het meest wenselijke concept voor de communicatie met betreffende doelgroep(en).

Er worden drie aspecten onderscheiden bij de analyse van de attitude van een persoon in relatie tot het betreffende product, namelijk het:

• ‘Cognitieve aspect’: Dit betreft de opgebouwde kennis, perceptie en het vertrouwen.

• ‘Affectieve aspect’: Dit betreft de positieve en/of negatieve opgeroepen emoties en gevoelens.

• ‘Conatieve aspect’: Dit betreft het positieve en/of negatieve gedrag.