Koerscorrectie - 1. Kompascorrectie, het omzeilen van een rechtwijzende koets (RK) (uit de kaart) in de te sturen kompaskoers (KK), of andersom. Daartoe moet men de miswijzing (MW) kennen, de algebraïsche som van variatie en deviatie.
Hierbij gebruikt men de formules: RK MW = KK of KK + MW = RK.
Deze zijn te onthouden met het rijmpje: ‘ Van kaart naar kompas draait ’t teken ras, Van kompas naar kaart houdt het zijn aard.'
2. Driftcorrectie, de correctie voor bij zijdelings invallende wind ontstane drift. Koers uitzetten in de kaart gaat nu als volgt:
1. trek potloodlijn van vertrekpunt naar bestemming;
2. breng deze evenwijdig over naar kompasroos en lees de koers af;
3. hierop tegen wind de geschatte drift afzetten, dit geeft de RK;
4. RK MW = KK. Dit geeft de te sturen kompaskoers. Bij het gegist bestek werken wij andersom:
1. zet kompaskoers KK in kompasroos op de kaart;
2. breng hem evenwijdig over naar vertrekpunt;
3. KK + MW .=RK;
4. RK corrigeren voor geschatte drift (met wind mee!) we krijgen dan de gevaren koers, rechtwijzend;
5. hierop de volgens de log afgelegde afstand afzetten, (Afstanden meten op de staande kaartrand ter hoogte van de koerslijn).
3. Stroomcorrectie, correctie die op de koers moet worden aangebracht i.v.m. de stroom. Deze verzet het jacht zolang het zich er in bevindt, ongeacht koers en snelheid. Voor de stroomcorrectie bij koersuitzetten tekenen we in de kaart wat er in een bepaalde tijd b.v. een uur gebeurt:
1. trek potloodlijn van vertrekpunt V naar bestemming;
2. trek vanuit V lijn in stroomrichting; pas daarop stroomsnelheid af (van staande kaartrand), VS;
3. op staande kaartrand vaarsnelheid in de passer nemen, omcirkelen vanuit S tot hij de door V getrokken koerslijn snijdt in C; SC is nu de voor stroom gecorrigeerde rechtwijzende koers;
4. trek daarom lijn door V, evenwijdig aan SC;
5. tegen wind in geschatte drift afzetten geeft de voor stroom èn wind gecorrigeerde RK; 6. RK MW = KK, de te sturen kompaskoers.
Gegist bestek op stromend water maken wij als volgt op:
1. de op kompas gestuurde koers KK in kompasroos tekenen;
2. evenwijdig overbrengen naar vertrekpunt V;
3. KK + MW = RK;
4.RK corrigeren voor geschatte drift (met wind mee);
5. met passer vanuit V gelogde afstand VL afzetten;
6. trek door L lijn in stroomrichting; pas daarop afstand LC af, gelijk aan het verzet door de stroom gedurende de vaart van V naar L;
7. de lijn VC is de werkelijk gevaren koers (rechtwijzend) en de gevaren afstand.