Voedings en Genotsmiddelen

dr. M. Wagenaar (1938)

Gepubliceerd op 26-01-2019

Alkoholvrije likeur

betekenis & definitie

Alkoholvrije likeur - Deze drank wordt in het Jam- en Limonadebesluit genoemd.

Hieronder wordt verstaan een drank bestaande uit een suikeroplossing, citroenzuur, wijnsteenzuur of melkzuur, waaraan mogen zijn toegevoegd de volgende stoffen: een onschadelijke kleurstof, een onschadelijke natuurlijke vruchtenessence (n.l. een essence, die zuiver uit vruchten bereid is en geen kunstmatige bestanddeelen bevat). Verder zetmeelsiroop (de zoogenaamde banketbakkerssuiker), een onschadelijk bindmiddel, vruchtensap, vruchten, (geheele of gedeelten), eibestanddeelen, eetbare oliën of vetten, plantendeelen, specerijen of extracten van specerijen. Het product moet helder en vloeibaar zijn. Het suikergehalte moet minstens 20 % en het gehalte aan zetmeelsiroop mag hoogstens 10% bedragen. De zuurgraad mag hoogstens overeenkomen met 8 c.c. normaal zuur per 100 gram alkoholvrije likeur. Er mag niet meer dan 0,5 cc alkohol voorkomen in 100 cc alkoholvrije likeur. In een dergelijken drank mag per K.G. alkoholvrije likeur niet meer dan 250 mg benzoëzuur of 250 mg zwaveligzuur voorkomen en bij gebruik van vruchten of vruchtensap, 250 mg benzoëzuur en 50 mg zwaveligzuur.

De wettelijke aanduiding moet bijv. zijn:

ALCOHOLVRIJE LIKEUR (letterhoogte minstens 4 mm) SINAASAPPEL (letterhoogte minstens 3 mm).

Inhoud of Netto: 0,75 liter (letter en cijferhoogte minstens 4 mm).

Verder mogen, noch op de verpakking, noch op het reclamemateriaal, woorden voorkomen als „1e kwaliteit”, „edel” of andere aanduidingen, welke een eerste kwaliteit zouden kunnen doen veronderstellen. Ook woorden als: „echt”, „natuur”, „zuiver”, „vrucht,” „ooft” enz. zijn verboden, terwijl ook aanduidingen in woord en afbeelding, betrekking hebbende op vruchten, vruchtdragende gewassen, vruchtenteelt of de verwerking van vruchten, niet op het etiket mogen worden aangebracht.

De kennelijke bedoeling is dus iedere gedachte aan een natuurproduct bij het publiek weg te nemen, zoodat de indruk gevestigd wordt, dat het hier een kunstproduct betreft.