IKEA-effect wat is de betekenis & definitie

Het IKEA-effect beschrijft de neiging van mensen om dingen die zij zelf (gedeeltelijk) gecreëerd of gemaakt hebben, meer te waarderen dan dingen die door anderen gemaakt of ontworpen zijn. Het effect is vernoemd naar de meubelketen IKEA, waar men gekochte producten vaak nog zelf in elkaar moet zetten.

Het IKEA-effect is al langer bekend maar in 2011 ook officieel bewezen met wetenschappelijk onderzoek door onderzoekers van de universiteiten van Harvard, Yale en Duke. De onderzoekers bewezen aan de hand van verschillende experimenten dat mensen meer waarde hechten aan een product als zijzelf (gedeeltelijk) arbeid moeten verrichten om een product tot stand te laten komen, ook al is het resultaat slechter dan wanneer een professional het had gedaan.

Een mooi voorbeeld van het IKEA-effect is de introductie van de kant-en-klare cake mix in Amerika, in de jaren 50. De bedoeling van deze cake mix was het versimpelen van het werk om een cake te bakken. Het stuitte echter op flinke weerstand van huisvrouwen, omdat het bakken op deze manier te simpel zou zijn en hun arbeid en kwaliteiten ondergewaardeerd zouden worden. De fabrikant van de cake mix besloot om het recept aan te passen zodat mensen zelf nog eieren moesten toevoegen. Dit leidde tot een betere verkoop en meer acceptatie doordat mensen het gevoel hadden dat zij echt iets moesten doen voor het bakken van een cake en het dus voelde als hun eigen product. Dit voorbeeld toont aan dat door mensen zelf wat werk te laten doen, het geloof in een product groter wordt en er meer waarde aan wordt gehecht.

Het principe van dit effect is gebaseerd op meubelketen IKEA. Bij IKEA worden meubels vaak in pakketten verkocht en moet het op locatie door mensen zelf in elkaar worden gezet.