Hashtags (kardinaalteken of #) zijn hekjes die voor een woord staan voor het labelen van informatie.
Hashtags (#) staan in berichten op Twitter, Facebook en Googleplus. #Nijmegen geeft aan, dat de informatie over Nijmegen gaat. Het hekje maakt het mogelijk al die informatie te bundelen en gemakkelijk te vinden via de zoekfunctie. Het hekje is een markering, die een stempel drukt op het gebruikte woord, de afkorting of het zinnetje in een bericht.
Frankwatching brengt op 11 oktober 2013 het blogartikel uit over de Hashtag-etiquette! Daarin een mooie definitie voor de hashtag: “Gebruikers van sociale media zetten het ‘hekje’ in om trefwoorden in berichten te markeren en zo een viraal effect op gang te brengen.”
Hashtags werken als labels, weet Livescience.com te vertellen. Twitter gebruikers kunnen met die hashtags op zoek gaan naar anderen die allemaal over hetzelfde onderwerp twitteren. Voor de hashtag met daarachter een zoekwoord in op het zoekscherm van Twitter voor de meest recente tweets die dezelfde hashtag gebruiken. Ook zijn hashtag aanklikbaar om direct een lijst met tweets op te roepen.
Veel gebruikte hashtags kunnen in de lijst Trending Topics terechtkomen, waar ze eventueel nog meer aandacht krijgen. Ondertussen maken naast Twitter ook Googleplus, LinkedIn, Pinterest en Facebook gebruik van hashtags.
Frankwatching geeft tips over hoe het beste om te gaan met hashtags op Facebook:
1. Plaats de hashtags onder aan het bericht
2. Doe onderzoek naar de gewenste hashtag
3. Gebruik niet teveel hashtags
4. Houd rekening met hoe Facebook werkt: populariteit en relevantie scoren het hoogst
5. Zoek een eigen hashtag