Pinterest betekenis & definitie

Pinterest is een prikbord op internet voor afbeeldingen, video en artikelen. Het plaatsen van content heet op Pinterest “pinnen”, net zoals vroeger met een punaise op het prikbord. Maar nu dus op een speciale site op internet. En met een iets groter bereik, dan alleen op kantoor of de werkkamer.

Pinterest is openbaar en bestaat uit een verzameling plaatjes, de zogeheten “moodboards”: overzichten met een emotioneel tintje. De moodboards krijgen volgers. Zij en ook niet-volgers “repinnen” afbeeldingen, video’s of artikelen in de eigen verzameling. Pinterest toont zo een heel scala aan interessegebieden van de individuele pinner. Gelijkgestemden zoeken elkaar op aan de hand van de plaatjes die hen boeien en die zij ook op hun eigen platform publiceren. Bij het beeldmateriaal is er plek voor 500 lettertekens tekst. En het is mogelijk door te laten linken naar een website. Nederland kent zo’n 200.000 gebruikers en dat aantal groeit razendsnel. De meeste afbeeldingen hebben te maken met het dagelijkse leven: mode (10 procent), ouderschap (16 procent) of voeding (18 procent).
Een dergelijk groot platform kan natuurlijk gemakkelijk zakelijk ingezet worden. Pinterest heeft twee soorten pagina’s: persoonlijke en zakelijke pagina’s. Steeds meer bedrijven vinden dan ook hun weg naar Pinterest. Op het businessgedeelte geeft Pinterest toegang tot informatie over de inzet van marketing.
Vooral vrouwen en moeders zitten veel op Pinterest. Op dit moment is 80 procent van de 70 miljoen gebruikers vrouw! Goed om te weten: vrouwen controleren over het algemeen tweederde van de aankoopbeslissingen over de hele wereld. Het dus belangrijk vrouwen als doelgroep te zien voor de marketing. Marketing gericht op niches in plaats van op de massa is vaak succesvoller, want mensen horen graag bij een groep. Pinterest onderscheidt zich vooral van andere platformen vanwege de gerichtheid op design en visueel kleurrijke plaatjes.