Rob Gehring

Advocaat bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn

Gepubliceerd op 27-03-2017

Marktwerking

betekenis & definitie

Marktwerking is een op concurrentie gebaseerde omgeving voor de ontwikkeling van producten en diensten.

Marktwerking veronderstelt concurrentie. Kort gezegd kan er een onderscheid worden gemaakt tussen volledig vrije marktwerking (geen regulering), geen marktwerking (volledige regulering) en daartussenin gereguleerde marktwerking. In Nederland is de zorg bijvoorbeeld een gereguleerde markt, omdat concurrentie (tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars etc.) binnen door de overheid gestelde randvoorwaarden dient plaats te vinden.

Adam Smith kan als een van de grondleggers van het principe marktwerking worden beschouwd. In het boek ‘An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations’ schreef Smith over de werking van de ‘onzichtbare hand’ van de markt.

“By preferring the support of domestic to that of foreign industry, he intends only his own security; and by directing that industry in such a manner as its produce may be of the greatest value, he intends only his own gain, and he is in this, as in many other cases, led by an invisible hand to promote an end which was no part of his intention. Nor is it always the worse for the society that it was no part of it. By pursuing his own interest he frequently promotes that of the society more effectually than when he really intends to promote it.”

In Nederland ziet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe op de naleving van wetten en regels op het gebied van concurrentie en marktwerking. Regelgeving is zowel gebaseerd op Europese verordeningen en richtlijnen als op Nederlandse wetgeving, waaronder de Mededingingswet.