Redactie Ensie

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 13-04-2015

2015-04-13

Côte d'Or

betekenis & definitie

Côte d'Or is een merk van het bedrijf Kraft Food dat Belgische chocolade produceert. Het logo van het merk is een olifant, wat refereert aan de Afrikaanse cacaobonen die worden gebruikt in de chocolade. Daarnaast geeft vooral het huidige logo aan dat het speciale en exotische chocola is.

Côte d'Or bestaat al sinds 1873 en werd uitgevonden door Charles Neuhaus. Hij gaf het de naam Côte d'Or, dat in het Frans 'Gouden Kust' betekent en de vroegere naam was van Ghana. Daar komen veel cacaobonen vandaan die gebruikt worden voor de productie van chocolade. Jacobs Suchard kocht het merk in 1987, waarna Kraft General Foods het overnam in 1990. In totaal worden er jaarlijks 600 miljoen chocoladeproducten gemaakt door Côte d'Or. De fabriek van het merk staat in het Belgische Halle, waar per dag 1,3 miljoen kleine repen en twee miljoen Chokotoffs (bonbons) worden geproduceerd. Op dit moment worden de populaire repen verkocht in zo'n veertig landen ter wereld, verdeeld over vijf continenten.