Bauer (marius) - Bauer (Marius Alexander), Nederl. schilder, etser en lithografisch teekenaar, geb. 25 Jan. 1869 te ‘s-Gravenhage, woont te Aerdenhout. B. is een leerling van de Haagsche academie en van den schilder S. van Witsen. Zijn talent openbaarde zich zeer vroeg in het groot aantal teekeningen, dat hij als kind heeft gemaakt. Na een reis naar Turkije in 1885 is hij lange jaren bijna uitsluitend de schilder van het Oosten geworden. Zijn reizen leidden hem later in 1896 ook naar Egypte en Voor-Indië, naar Rusland en Spanje, waar hij de oude indrukken bevestigde en nieuwe grootscher pracht ontdekte. De indrukwekkende grootheid, die hij in de bouwkunst van het Oosten vond, de kracht van de zon en de klaarte der nachten heeft hij in reeksen van kleine en groote etsen en waterverfteekeningen vooral, verheerlijkt. Daarbij is B. steeds de schilder van krioelende menschenmassa’s, van pralende stoeten met paarden, baldakijnen en ruiters, die hij met zeldzaam decoratief talent weet te componeeren. Hoe sterk trouwens zijn gaven als decorateur zijn, heeft B. o.a. bewezen bij door hem gearrangeerde tableaux vivants in den Grooten Schouwburg te Amsterdam, bij gelegenheid van het huwelijk van H. M. de Koningin en bij andere feestelijke gelegenheden. Zijn stijl van teekenen, meer aanduidend dan uitbeeldend, zijn kleurenkeuze, toets en composities, de geheele wijze van zien zijn niet zonder iets sterk romantisch. Het is geen wonder, dat B. ook als illustrator van romantische verhalen is opgetreden (La jeunesse inaltérable, uitg. Scheltema & Holkema, en Akédyssseril van Villiers de l’Isle Adam heeft hij met etsen, het verhaal van St. Julien: l’Hospitalier van Flaubert in steendruk verlucht.) In de laatste jaren heeft B. wellicht meer dan vroeger in olieverf gewerkt en veelal in een wat meer positieven en klaarder trant dan vroeger. Vooral de stukken met Spaansche sujetten (Don Quixote en a.w.) zijn hier te vermelden. In het weekblad „de Kroniek” heeft hij een tijdlang, 1895-97, lithographische spotprenten geteekend. Van zijn groote etsen zijn vooral te vermelden: De koningin van Saba, Aladin, Ali Baba, Morgen aan de Ganges, Perzisch feest, Processie. Werken bewaren o.a. het Rijks-Museum en het Stedelijk Museum te Amsterdam.
Litt. Gram, Onze schilders in Pulchri Studio, 1880-1894. Tijdschr. Studio, artikel van Tomson jaarg. XIX en XXXI Studio; in het Summer Number, 1902. Voorts G. H. Marius, De Holl. Schilderkunst 1903; Thieme-Becker’s Künstlerlexikon.