Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

Gepubliceerd op 23-01-2023

merkverval

betekenis & definitie

verschijnselen die aanduiden dat een merk zich in de liquidatiefase van de merklevenscyclus (zie ald.) bevindt, zich uitend in een steeds lagere belangstelling voor een merk en eindigend bij merkliquidatie of merkverlies.

Enkele oorzaken van merkverval zijn: 1 een voortgaande merkbeschadiging (zie ald.), door derden of door eigen toedoen; 2 een doorsluipende merkerosie (zie ald.) door bijvoorbeeld wijziging in de consumentenvoorkeur of veroudering van de merkpositionering;3 een onvoldoende merkonderhoud (zie ald.), in het bijzonder een niet tijdig updaten en verwaarlozing van de merkcommunicatie; 4 merkverwatering (zie ald.) door een ongebreidelde merkspreiding en/of merkuitbreiding en door onvoldoende merk- en productdifferentiatie: merken en merkartikelen onderscheiden zich vaak nauwelijks door kwaliteit, prijs of anderszins. Dit werkt onder meer merkverwarring in de hand.

< >