Reclame Code Commissie wat is de definitie & betekenis

De Reclame Code Commissie behandelt alle klachten over reclame-uitingen. De Commissie toetst de reclame-uiting aan de regels van de Nederlandse Reclame Code en bekijkt zo of een reclame nog wel uitgezonden of gepubliceerd mag worden.

Reclame-uitingen komen in verschillende vormen voor, zoals in radio- en televisiereclames, advertenties in krant en tijdschriften en posters of billboards in het straatbeeld. Als blijkt dat een reclame niet aan de regels van de Reclame Commissie voldoet, wordt de maker geacht de reclame niet meer uit te zenden of te gebruiken of zodanig aan te passen dat het wel aan de betreffende regels voldoet. Een winkelketen heeft in het verleden bijvoorbeeld de reclames aan moeten passen omdat de huid van de modellen daarin te zongebruind was gemaakt. Men vond dit geen goede boodschap geven. Daarnaast kunnen ook reclames die te veel bewerkt zijn, en de waarheid niet meer weergeven, verwijderd worden. De Reclame Code Commissie is onafhankelijk en beoordeelt en behandelt klachten zonder tegenspraak van mensen buiten de commissie of het college. Iedereen kan via een formulier de klacht indienen, waarna de adverteerder de juistheid van reclame probeert weer te geven.