Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Thought leadership

betekenis & definitie

Thought leadership is de benaming voor een positie die door een individu of onderneming is opgebouwd door zich te bewijzen als voorloper en expert binnen een bepaald vakgebied. Bij thought leadership wordt men dus erkend als autoriteit binnen een bepaald domein.

Thought leadership is de benaming voor een positie die door een individu of onderneming is opgebouwd door zich te bewijzen als voorloper en expert binnen een bepaald vakgebied. Bij thought leadership wordt men dus erkend als autoriteit binnen een bepaald domein.

Bij thought leadership profileert men zich als individu of als onderneming als een expert en autoriteit binnen een afgebakend vakgebied. Als thought leader weet men precies hoe de markt in elkaar zit en weet men goed in te spelen op ontwikkelingen die zorgen voor ingrijpende veranderingen in deze markt. Bij thought leadership heeft men dus niet alleen een zeer gegronde kennis van de huidige stand van zaken binnen een bepaalde markt, maar weet men ook in te spelen op diverse ontwikkelingen.

Over het algemeen is het niet genoeg om zich als onderneming of merk zelf te profileren als thought leader, men dient ook door het publiek en door consumenten erkend te worden als autoriteit. Thought leadership vereist dus doorgaans meer dan een investering in korte marketingcampagnes, maar zal als reputatie door de jaren heen moeten worden opgebouwd. Wanneer men precies kan worden aangemerkt als thought leader, is dus afhankelijk of men door het publiek ook daadwerkelijk als zodanig wordt gezien.

Door thought leadership wordt men als individu of onderneming niet alleen gezien als marktleider, er zit ook nog een financieel voordeel aan deze positie. Vaak zijn consumenten bereid meer te betalen voor een product of dienst die wordt geleverd door een thought leader.