Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Tone of voice

betekenis & definitie

De tone of voice is de wijze waarmee men als merk of onderneming communiceert met haar klanten. De tone of voice is altijd afhankelijk van de doelgroep die men als merk wilt bereiken. Een unieke tone of voice wordt veelal gebruikt als marketingstrategie.

De tone of voice is de wijze waarmee men als merk of onderneming communiceert met haar klanten. De tone of voice is altijd afhankelijk van de doelgroep die men als merk wilt bereiken. Een unieke tone of voice wordt veelal gebruikt als marketingstrategie.

De tone of voice, letterlijk de toon van de stem, kan worden gezien als de stem van een onderneming of organisatie. Een unieke tone of voice is vaak een vast herkenningspunt voor (potentiële) klanten en is bepalend voor het imago van de organisatie of van het merk. Het is gebruikelijk dat de tone of voice met name afhankelijk is van de doelgroep van het merk of de organisatie. Voor een doelgroep van bijvoorbeeld personen ouder dan 50 jaar, zal een andere tone of voice worden gebruikt dan voor personen jonger dan 30 jaar.

Met betrekking tot marketingstrategieën heeft de tone of voice uitsluitend betrekking op de manier waarop iets wordt gezegd, in plaats van de daadwerkelijke inhoud van wat er wordt gezegd. Een tone of voice kan bijvoorbeeld formeel en informatief zijn, maar ook informeel en en commercieel. Wat voor een soort tone of voice uiteindelijk wordt gebruikt, is natuurlijk geheel afhankelijk van de wensen van de onderneming alsmede de doelgroep die zij wil bereiken.

In sommige gevallen wordt een tone of voice vastgelegd in een bepaald personage, mascotte of een ander terugkerend type. In dat geval staat dit personage model voor de onderneming en draagt hetzelfde uit als hetgeen de organisatie uitdraagt.