Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Paid media

betekenis & definitie

Paid media is publiciteit die door een onderneming zelf wordt ingekocht. Bij paid media betaalt men als merk een bepaald kanaal, welke vervolgens het betreffende merk op een gewenste manier zal uitdragen.

Paid media is publiciteit die door een onderneming zelf wordt ingekocht. Bij paid media betaalt men als merk een bepaald kanaal, welke vervolgens het betreffende merk op een gewenste manier zal uitdragen.

Paid media heeft binnen de marketing betrekking op alle media die via ingekochte kanalen wordt verspreid. De inhoud van paid media wordt bepaald aan de hand van de wensen van de onderneming, maar moet passen binnen de verschillende vormen van paid media die worden aangeboden. Veelvoorkomende vormen van paid media zijn bijvoorbeeld advertenties (op internet, in een krant of op televisie) en zoekmachinemarketing, oftewel betalen voor advertenties die bovenaan staan bij veelgebruikte internetzoekmachines zoals Google.

In brede zin spreekt men dus van paid media wanneer het media betreft die door het merk zelf is ingekocht. Bij paid media is het gebruikelijk dat men volledige controle heeft over de informatie die wordt verspreid, men betaald er immers voor. Desalniettemin zal de manier van informatieverspreiding altijd beperkt blijven tot de middelen die het kanaal beheerst, men zal als merk dus doorgaans iets minder controle hebben over deze vorm van marketing dan bijvoorbeeld bij owned media.

Het grote voordeel van paid media is dat het veel bereik heeft en erg opvallend is. Denk hierbij aan advertenties die op veel bezochte internetsites staan. Daarnaast heeft men relatief veel controle over paid media, men bepaalt als onderneming zelf wat de precieze inhoud van paid media is.