Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Owned media

betekenis & definitie

Owned media is een vorm van marketing die betrekking heeft op alle vormen van media die door de onderneming zelf worden gepubliceerd. De inhoud van owned media gaat veelal over inhoudelijke informatie over de onderneming of de producten die de onderneming aanbiedt.

Owned media is een vorm van marketing die betrekking heeft op alle vormen van media die door de onderneming zelf worden gepubliceerd. De inhoud van owned media gaat veelal over inhoudelijke informatie over de onderneming of de producten die de onderneming aanbiedt.

Owned media of eigen media heeft binnen de marketing betrekking op objectieve informatie over de onderneming of producten die de onderneming aanbiedt die door de onderneming zelf worden geproduceerd en verspreid. Owned media lijkt hiermee het meest op paid media, het verschil is echter dat laatstgenoemde niet door de onderneming zelf wordt geproduceerd.

In brede zin zijn owned media dus alle kanalen die door een onderneming zelf worden beheert. Hierbij kan worden gedacht aan een eigen website of accountpagina’s op sociale media. Doordat bij owned media de inhoud centraal staat, wordt het ook wel gelijk gesteld aan content marketing. De content wordt door het merk zelf geproduceerd en geplaatst. Hoewel het van het merk en product of dienst afhankelijk is hoe de verschillende mediatypen kunnen worden ingevuld, is het over het algemeen altijd van belang om in ieder geval de owned media op orde te hebben.

Het voordeel van owned media is de mogelijkheid om niet alleen de inhoud, maar ook de manier waarop deze media worden gebruikt en in eigen hand heeft. Men kan hierbij rekening houden met de doelgroep van het merk. Het nadeel van owned media is het bereik. Van de mediatypen paid, owned en earned media, hebben owned media vaak het kleinste bereik.