Heinz

Alles over Heinz

Gepubliceerd op 17-05-2016

Heinz geschiedenis

betekenis & definitie

H.J. Heinz Company, voedselproducent en met name bekend om de iconische Heinz Ketchup, heeft een geschiedenis die begint in de negentiende eeuw. Door de snelle groei van het bedrijf aan het einde van negentiende eeuw, is Heinz een van de oudste en succesvolste multinationals ter wereld.

Heinz is in 1869 opgericht door Henry John Heinz in Pittsburgh, Verenigde Staten. Als kind uit een Duits immigranten gezin was Henry Heinz al bezig met de handel van groente en fruit afkomstig uit de tuin van zijn ouders. In de eerste dagen van het bedrijf verkocht Henry Heinz als 25 jarige vele smaakmakers, zoals mierikswortel, augurken en azijn.

In 1876 begon Henry Heinz met de eerste productie van de iconische Heinz Ketchup. Hoewel ketchup toentertijd geen nieuw product was, gebruikte Heinz verse ingrediënten als pluktomaten en kruiden en specerijen. Hierdoor kreeg Heinz Ketchup een unieke smaak en werd het als snel een groot succes. Tegen het einde van de negentiende eeuw had Heinz vele successen geboekt in de Verenigde Staten en begon het bedrijf ook in andere delen van de wereld haar afzetmarkt te vergroten. Wat betreft marketing kan Henry Heinz worden gezien als een visionair. In 1896 bracht Heinz de legendarische slogan ´57 Varieties´ naar voren, wat door de jaren heen een fundament zou blijven voor de populariteit van het merk.

Henry Heinz overleed in 1919 en droeg het bedrijf over aan zijn zoon, die het later weer aan zijn zoon zou overdragen. De omzet van het bedrijf was inmiddels in 1972 gestegen naar meer dan een miljard dollar per jaar. Het aantal producten onder de merknaam Heinz was tevens gestegen tot boven de 1.000. Hiervan behoren de Heinz tomatenketchup, de Heinz sandwichspread en de Heinz oven-baked beans tot de meest gekochte producten.