Formule 1

Mischa Bijenhof (2022)

Gepubliceerd op 22-02-2022

Virtual safetycar

betekenis & definitie

Een Virtual safetycar is een maatregel die door de wedstrijdleiding gebruikt kan worden om een race te neutraliseren, zonder dat er een fysieke safetycar aan te pas komt.

De Virtual safetycar, afgekort tot VSC, werd in de Formule 1 geïntroduceerd in 2015. Tot dan toe had de wedstrijdleiding bij incidenten de mogelijkheid de race te neutraliseren door een safetycar in de baan te brengen, of bij minder dringende gevallen in het baanvak waar het incident heeft plaatsgevonden dubbele gele vlaggen te laten zwaaien. Die verplichten coureurs om snelheid te minderen, maar nergens was vastgelegd hoeveel langzamer zij moeten gaan rijden. Omdat Formule 1-coureurs van nature niet geneigd zijn meer te vertragen dan nodig, werd er vaak nog steeds te hard gereden langs plekken waar marshalls of bergingsvoertuigen aan het werk zijn. Sinds de komst van de Virtual safetycar krijgen coureurs op hun dashboard de melding VSC, met daarop een maximumsnelheid die zij moeten respecteren. Dat geldt voor alle coureurs, dus ook degenen die zich op dat moment op een andere plek op het circuit bevinden.

Zo blijven de verschillen min of meer gelijk. Dit in tegenstelling tot een fysieke safetycar, die de leider van het veld opvangt en de rest van de auto’s daarachter laat aansluiten.

< >