Formule 1

Mischa Bijenhof (2022)

Gepubliceerd op 22-02-2022

Undercut/overcut

betekenis & definitie

Pitstopstrategie waarmee door de timing van een banden wissel posities gewonnen of verloren kunnen worden.

Een goed alternatief voor een inhaalactie op de baan is de pitstopstrategie. Daarbij kan een coureur in samenspraak met zijn team kiezen voor een undercut of een overcut.

In het eerste geval gaat de aanvallende coureur (we noemen hem hier coureur A) eerder naar binnen dan zijn voorligger. Terwijl coureur A in de pits tijd verliest, rijdt coureur B door, maar wel op banden die ouder zijn, minder grip leveren en dus langzamer zijn. Coureur A kan na zijn pitstop, zodra hij zijn nieuwe banden heeft opgewarmd, sneller rijden dan coureur B. Die zal vroeg of laat ook een bandenwissel moeten doen en hoe langer hij die uitstelt, hoe meer terrein coureur A elders op het circuit op hem goedmaakt. Aangezien de pitstops van beide coureurs ongeveer even lang zullen duren, is het waarschijnlijk dat coureur B na zijn eigen pitstop niet meer voor, maar achter coureur A rijdt.

De overcut komt minder vaak voor, om de simpele reden dat de huidige Formule 1-banden vrij snel op temperatuur te krijgen zijn en dus in handen van een goede coureur al in de eerste ronde na de pitstop - de outlap - optimaal presteren. Een uitzondering is Monaco, dat weinig snelle bochten heeft en waar coureurs meer tijd nodig hebben om nieuwe banden op temperatuur te krijgen. Daar kan een coureur op oude, maar goed opgewarmde banden soms een snellere rondetijd rijden dan een rivaal op nieuwe, maar nog koude banden.

< >