De stoel van een Formule 1-auto wordt speciaal voor de coureur op maat gemaakt.
Een Formule 1-stoeltje is gemaakt van koolstofvezel en kunsthars en weegt tussen de twee en drie kilo. Het is speciaal gevormd naar de coureur en wordt op maat gemaakt door een grote zak met kunststofkorrels, vermengd met epoxyhars in het chassis te leggen. De coureur moet daar in zijn raceoverall dan ongeveer tien minuten in gaan zitten om een perfecte afdruk van zijn lichaam achter te laten. Als de korrels en de hars zijn uitgehard, kan het worden gebruikt als mal voor het stoeltje. Vaak moet daar dan nog wel een beetje aan geschuurd en geschaafd worden om het perfect te laten passen. Een coureur zal nooit met het stoeltje van een collega rijden.
Een maatje te klein en hij past er simpelweg niet in, een maatje te groot en hij zal na een paar rondjes bont en blauw uit de auto stappen. Het stoeltje moet muurvast in de auto worden bevestigd om de coureur tijdens het rijden op zijn plek te houden. Het moet echter wel eenvoudig te verwijderen zijn, zodat de FIA-arts de coureur na een ongeval indien nodig met stoel en al uit zijn auto kan halen. Dit wordt gedaan als rug- of nekletsel wordt vermoed.