Ewoud Sanders woordenboeken

Ewoud Sanders (2019)

Gepubliceerd op 20-02-2019

dodehoekspiegel

betekenis & definitie

Spiegel aan een vrachtwagen die zicht geeft in de dode hoek. Jaarlijks vinden ongeveer dertig mensen, vooral fietsende kinderen, de dood doordat ze onder een vrachtwagen komen die rechtsaf slaat zonder dat de chauffeur hen heeft gezien. Eind 1999 testte TNO drie systemen die de dode hoek opheffen: een extra bolle spiegel, een klapspiegel en een camerasysteem. Een en andere leverde verschillende nieuwe woorden op. Klapspiegel (een spiegel die in een fractie van een seconde in de dodehoekstand kan worden geklapt) debuteerde eind 1999, samen met dobli-spiegel en breedzichtspiegel (voor de extra bolle spiegel).

Dobli is een samentrekking van ‘dode en blinde’ (hoek). De dobli-spiegel is ontworpen door W. van Waes uit Bussum. Van Waes verloor zijn 13-jarige zoon door een ongeluk dat te voorkomen was geweest als de chauffeur zo’n spiegel had gehad. De plannen tot invoering van de dobli-spiegel leidden in 2000 tot onrust in de vervoerssector. In de berichtgeving hierover debuteerde het woord dodehoekspiegel, dat door zijn duidelijkheid kans maakt om de andere benamingen te verdringen. Het dook op 15 september 2000 voor het eerst op, in het Haarlems Dagblad:

Minister Netelenbos (Verkeer) zou ze maandag allemaal ontmoeten in Hilversum: Transport en Logistiek Nederland (TLN), de Bovag, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en nog veel meer organisaties uit de transportsector. Maar ze komt niet. De minister is bang voor acties. In Hilversum zou de officiële presentatie zijn van de dodehoekspiegel, die in samenwerking met de sector is ontwikkeld. De spiegel verbetert het zicht van de chauffeur, waardoor ongelukken kunnen worden vermeden. Netelenbos zal nu later, als de gemoederen tot rust zijn gekomen, het actieplan dodehoek met de sector ondertekenen.

Eind september besloot Netelenbos de dodehoekspiegel zo snel mogelijk te laten invoeren op alle bedrijfsauto’s zwaarder dan 3500 kilo.