Daniël Mulder

Author of the Dutch blog Google+ Marketing at google-plus-marketing.nl, co-founder rankwise SEO (.net) and content marketing specialist. Freelance advisor en supplier of strategic content for freelancers and businesses.

Gepubliceerd op 29-06-2015

2015-06-29

SWOT

betekenis & definitie

De SWOT-analyse is een bedrijfskundige methode om de uitgangspositie te bepalen bij de ontwikkeling van de strategie van een bedrijf.

SWOT is een afkorting van strengths (sterkten), weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en threads (bedreigingen). Deze vier factoren vormen samen de omgeving van een bedrijf. In het algemeen taalgebruik wordt met "de SWOT" de grafische weergave van deze omgevingsfactoren bedoeld. De SWOT-grafiek is het resultaat van de SWOT-analyse en die bestaat uit een analyse van de interne (sterkten en zwakten) en de externe (kansen en bedreigingen) omgevingsfactoren. De SWOT-analyse wordt als methodiek ingezet bij het schrijven van een bedrijfsplan c.q. marketingplan.