Gepubliceerd op 22-11-2018

Targeting

betekenis & definitie

Targeting is het richten van reclames op de doelgroep om een hoger rendement uit het advertentiebudget te halen. Dit is vooral bij internetreclames (zoals banners) populair, omdat daar gebruik gemaakt kan worden van profiling.

Targeting kan op basis van een aantal kenmerken gedaan worden. Zo richt audience targeting zich op de doelgroep waarvan de socio-demografische kenmerken uitwijzen dat ze interesses hebben die relevant zijn voor een website/webshop. De doelgroep kan ook bepaald worden aan de hand van locatie. Hiermee kunnen gebruikers die zich in dezelfde stad, regio of zelfs hetzelfde land bevinden als doelgroep dienen. Retargeting is een vorm van remarketing. Dit richt zich op de mensen die al eerder interesse getoond hebben in de website of het product. De traffic die dit voortbrengt is meestal zeer relevant. Als laatste is er ook nog contextual targeting. Hierbij wordt er gekeken naar op welke websites de reclames terecht komen. Hierbij geven de adverteerders aan in welke categorie hun reclames thuis horen en op welk soort website ze de reclames willen hebben. Door de reclames van een elektronicazaak op een soortgelijke website te laten zien is de kans groot dat bezoekers geïnteresseerd zijn in het onderwerp en dat ze wellicht een prijsvergelijking willen doen.