Crossmediaal bereik betekenis & definitie

Het aantal mensen dat geconfronteerd wordt met een medium of reclameboodschap wordt aangeduid met de graadmeter ‘bereik’. Bij het crossmediaal bereik wordt het bereik aangeduid van alle mediumtypes. Door het gebruik van uniforme gegevens geeft het crossmediale bereik de mogelijkheid om bereikcijfers van alle platformen met elkaar te vergelijken.

Het crossmediaal bereik heeft als uitgangspunt het bruto bereik. Het bruto bereik is het totaal aantal contactmomenten van de doelgroep bij een bericht. Wanneer een persoon een boodschap bijvoorbeeld twee keer ziet, wordt er bij dit type bereik twee contactmomenten gemeten. Crossmediaal bereik heeft betrekking op alle contactmomenten in online media, social media, print media en radio en TV. Afhankelijk van het mediumtype bepalen verschillende factoren of gegevens het bereik. Zo wordt het bereik van social media onder andere bepaald door het aantal volgers en bij radio en TV worden kijk- en luistercijfers van Stichting Kijkonderzoek geraadpleegd. Het crossmediaal bereik is een veelgebruikte KPI in de effectmeting van bijvoorbeeld PR. Hiermee wordt namelijk inzichtelijk gemaakt welke bron- en mediumtype het meeste bereik oplevert en hoe dit zich verhoudt tot bedrijfsdoelstellingen.