De naam moet naar de verklaring der Evangelisten (Matt. 27 : 33; Marc. 15 : 22; Joh. 19 : 17; Luc. 23 : 33) afgeleid zijn van het Aramese Golgolta = schedel. Volgens Origenes heette het naar de schedel van Adam, die hier begraven zou zijn.
Maar waarschijnlijker is het, dat een kale rotswelving de vorm van een schedel had. In het N.T. wordt verder meegedeeld, dat Jezus buiten de stad is gekruisigd (Hebr. 13 : 12; Matt. 28 : 11; Joh. 19 : 20), wat in overeenstemming is met de Rom. gewoonte en met de Joodse wet (Lev. 24 : 14, 23; Num. 15 : 35; Deut. 17 : 5) en nog gebruikelijk is in het Oosten. De plaats waar Hij gekruisigd werd, was nabij de stad (Joh. 19 : 20), de vrouwen, van verre aanschouwende (Marc. 15 : 40) en de bekenden die van verre stonden ( Luc. 23 : 49) waren waarschijnlijk op de stadsmuur. Het was een plek waar velen voorbijgingen (Marc. 15 : 29; Matt. 27 : 39) wat er op wijst, dat G. aan een weg lag. Bij een stadspoort — en dat kan alleen in het N. geweest zijn. Want er was in de plaats waar Hij gekruisigd is een hof (Joh. 19 : 41) en dat kan niet geweest zijn aan de Z.zijde, want daar was het Dal des zoons van Hinnom, dat door het vuilnis en de afval niet een geschikte plaats voor een tuin bood. Aan de O.zijde in het Kedrondal waren wel tuinen op de dalbodem, maar niet in de nabijheid van de stadsmuur, welke hier, zowel als aan de W. zijde, zich verhief boven het diep ingesneden dal. Een tuincomplex was alleen aan de N.kant. Dus was G. aan de N.zijde van Jeruzalem aan een weg bij een van de 4 poorten in de N.muur. Daarom kan de Kerk van het H. Graf, waarin G. wordt gewezen, inderdaad de plaats zijn. Er is één moeilijkheid nl. deze of die stadsmuur in die tijd (de zg. 2e stadsmuur) ten Z. van de Grafkerk verliep en dus G. inderdaad buiten de poort was. De laatste gegevens hieromtrent geven steun aan de opvatting, dat dit inderdaad zo is geweest. Indertijd heeft de Engelse Generaal Gordon gemeend, dat G. nog verder naar het N. lag en hij wees daarvoor een rots aan, waarin enkele openingen zijn, die met enige fantasie aan oogholten en een mond deden denken: hij meende dat daaruit de naam Hoofdschedelplaats verklaard kon worden. Maar deze opvatting mist alle steun en wordt terecht, o. a. door H. Vincent, niet serieus genomen.