Accounting

Accounting begrippen omschreven door redactie Ensie

Gepubliceerd op 12-10-2016

2016-10-12

Dekkingsbijdrage

betekenis & definitie

De dekkingsbijdrage is in de economie de marge die overblijft per product voor het dekken van constante kosten en eventueel het maken van winst. De dekkingsbijdrage kan berekend worden door de verkoopprijs te verminderen met de variabele kosten per product. De dekkingsbijdrage wordt ook wel contributiemarge genoemd.

Om de totale dekkingsbijdrage te berekenen geldt de volgende formule:
Totale dekkingsbijdrage= afzet x (verkoopprijs - variabel kosten per product)

Voor een ondernemer is het van groot belang dat alle kosten van de productie gedekt worden. Op het moment dat er economisch zware tijden plaatsvinden kan er kortstondig genoegen genomen worden met een verkoopprijs die boven de variabele kosten uitkomen. De constante kosten zijn op korte termijn namelijk moeilijk beïnvloedbaar.

Door middel van de dekkingsbijdrage wordt er een bijdrage geleverd aan de constante kosten, die wanneer er geen productie plaatsvindt, helemaal niet gedekt worden. Constante kosten komen in veel gevallen voort uit investeringen die in het verleden gedaan zijn. Nieuwe investeringen kunnen dan tijdelijk uitgesteld worden.

Het is ook mogelijk dat de dekkingsbijdrage negatief is. De producten met een negatieve dekkingsbijdrage zijn dan verliesgevend. In dat geval moet er niet alleen gelet worden op de verkochte eenheid per product maar ook op het volume, de verkochte hoeveelheden. Vervolgens kan er vastgesteld worden hoe zwaar het product meeweegt in de totale productie van het bedrijf. Op basis hiervan kan er besloten worden om al dan niet te stoppen met de productie van het verliesgevende product.