Yvonne

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 22-10-2013

2013-10-22

Unilever

betekenis & definitie

Unilever is een multinational die dagelijks voor zo'n twee miljard mensen voedingsmiddelen, verzorgingsartikelen en schoonmaakartikelen produceert. Er werken circa 173.000 mensen.

In 1890 richtte William Hesketh Lever een zeepfabriek op, Lever Brothers. Hij kwam met het product Sunlight zeep op de markt. Dit product zorgde ervoor dat mensen in Engeland het belang van hygiëne gingen inzien. Hij had als doel de hygiëne tot gemeengoed te maken en de gezondheid en persoonlijke hygiëne te bevorderen. Op 1 januari 1930 fuseerde Lever Brothers met Margarine Unie. Anton Jurgens en Samuel van den Bergh waren gefuseerde margarineproducenten: Margarine Unie. Lever Brothers produceerde ook voedingsmiddelen. Na de fusie groeide het bedrijf snel. De basis van de producten zijn oliën en vetten. De vraag hierna werd zo hoog dat het bijna het aanbod van grondstoffen overtrof. Unilever had in 2012 een omzet van 51,3 miljard en de producten worden in meer dan 190 landen aangeboden. Bekende merken van Unilever in Nederland zijn: Calvé, Andrélon, Unox, Blue Band, Dove (zeep), Conimex, Ola, Vaseline, Zeeuws Meisje, Zwitsal, Robijn, Omo, Persil, Bertolli, Croma en Knorr.