VOC-schip - Op 15 juni 1984 werd de "Stichting Amsterdam bouwt Oostindiëvaarder" in het leven geroepen met het doel een replica te bouwen van de "Amsterdam"*, het schip dat in 1749 op zijn eerste reis bij het Engelse Hastings verging. De replica kreeg een lengte van 150 Amsterdamse voet (± 42 m) en een breedte van 41 voet (±11 m). Burgemeester Van Thijn legde op 1 mei 1985 de kiel van het schip op een werf die speciaal voor dit doel was gebouwd aan het Zouthaventje aan de kop van de Handelskade. De kiel bestaat uit gezaagde planken van irokohout, die met een speciale lijm werden gelamineerd.
Op 2 juli 1987 hees staatssecretaris Evenhuis van Economische Zaken de VOC-vlag in de top van de mast. De kosten voor de bouw van het schip, die voor circa 60 arbeiders als een leer- en werkgelegenheidsproject in het leven was geroepen, bedroegen 5,6 miljoen gulden. Medio 1990 voerde het schip de vloot van de manifestatie Sail Amsterdam aan. Men hoopte op net zo veel belangstelling van de toeristen als de Zweden hebben voor hun koningsschip, de Wasa.
Lit. K.J.M. Philippens, Amsterdam bouwt Oost- indiëvaarder, De Lamp juli 1985.