XYZ van Amsterdam

J. Kruizinga, Gerrit Vermeer (2002)

Gepubliceerd op 22-06-2018

Rangeeremplacement Watergraafsmeer

betekenis & definitie

Rangeeremplacement Watergraafsmeer - Het Rangeeremplacement Watergraafsmeer was uitsluitend aangelegd ten behoeve van het sinds 1920 sterk gestegen goederenvervoer per spoor. De aanleg van het emplacement betekende een grote verbetering voor het werk van de Nederlandse Spoorwegen, daar hierdoor een volkomen scheiding tussen de rangeeremplacementen voor goederentreinen en personentreinen werd verkregen. Men beschikt hier over twee rangeerheuvels. De aankomstsporen hebben een lengte van ongeveer 650 m. De lengte van de verdeelsporen varieert van 435 tot 700 m.

Bij het rangeerterrein is op 1 febr. 1955 een lijnwerkplaats voor het onderhoud van dieselelektrische locomotieven en locomotoren in gebruik genomen. Dit goederenknooppunt van de NS werd in 1987 parkeerplaats voor personentreinen. De goederenoverslag was in 1983 afgebouwd en geconcentreerd in de grote knooppunten bij Rotterdam, Venlo en Amersfoort. Het bestaande emplacement bij de Westhavenweg werd uitgebreid. (Zie ook: Spoorwegen.)