Bruto-marge is het algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee het resultaat uit ondernemen wordt uitgedrukt, als indicator voor dat resultaat ter vergelijking met dat van an-dere ondernemingen uit dezelfde bedrijfstak, waarbij dat resultaat bepaald wordt op basis van de procentuele verhouding tussen het totale resultaat en de behaalde omzet.
Zie ook: bedrijfstak, bruto, bruto/netto-traject, indicator, onderneming, ratio en rentabiliteit.
Het begrip is niet eenduidig gedefinieerd.
Zo wordt het ook wel omschreven als het verschil tussen de verkoopprijs en de variabele kos-ten, c.q. de inkoopprijs, van een bepaald product, of groep producten.
Zie ook: kosten, product en verkoopprijs (gemiddelde). Volgens deze tweede omschrijving wordt het begrip slechts voor een intern gerichte analyse gebruikt, terwijl de eerste omschrijving uitgaat van een functie in het kader van benchmar-king. In dat geval wordt de bruto-marge ook wel in combinatie met de ‘omloopsnelheid van het vermogen’ gehanteerd, om zodoende de ‘rentabiliteit-vermogen ratio’ te kunnen bepalen. Zie ook: analyse, benchmarking, omloopsnelheid vermogen en rentabiliteit-vermogen ratio.
In formule is de bruto-marge weer te geven als:
Bruto-marge = {(Totaal resultaat / Omzet) * 100 %} De rentabiliteit op het totale vermogen is dan:
Rentabiliteit totale vermogen = (Bruto-marge * Omloopsnelheid vermogen) = {(Totaalresultaat / Omzet) * (Omzet / Totaal vermogen)} = {(Totaal resultaat / Totaal vermogen) * 100 %} Tags: analyse – bedrijfstak – benchmarking – bruto – bruto/netto-traject – indicator – kosten – omloopsnelheid vermogen – onderneming – product – ratio – rentabiliteit – rentabiliteit-vermogen ratio – verkoopprijs (gemiddelde).