Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 06-02-2018

ABC-klantenindeling

betekenis & definitie

ABC-klantenindeling is de algemene benaming voor een indelingssystematiek voor doelgroepen klanten van een onderneming, gebaseerd op de ABC-rangvolgorde, met betrekking tot het onderscheiden van het belang van die categorie klanten voor die onderneming.

Voor een onderneming is het van levensbelang haar klanten te kennen. Dat in de zin van de waardering voor de op de betreffende markt aangeboden eigen productformule, in relatie tot die voor het concurrerende aanbod. Echter, niet elke klant is daarbij van even groot belang, want dat is namelijk afhankelijk van het daaraan toegekende nut voor de onderneming. Wat zich laat vertalen in een perspectief op omzet en een daaraan gerelateerde winstverwachting. Volgens deze insteek zijn er drie categorieën klanten, ook wel genoemd accounts, te onderscheiden, te weten:

• ‘A-categorie klanten’: De belangrijkste groep klanten, weliswaar beperkt in omvang, maar met een groot omzetvolume per klant en met een hoge marge.

• ‘B-categorie klanten’: De groep middelgrote klanten, waar een vrij groot deel van de totale omzet aan te danken is, met vaak ook belangrijke opdrachten.

• ‘C-categorie klanten’: De dikwijls (zeer) grote groep kleine(re) klanten, met relatief gezien een beperkt omzetvolume per klant, die ook vrij kleine opdrachten verstrekken.

Zie ook: account.