Verkooptraining

Verkooptraining begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-03-2016

Interventieniveau

betekenis & definitie

Interventieniveau is een term die veelal wordt gebruikt in het bedrijfsleven en verwijst naar een moment in de besprekingen tussen koper en verkoper waarbij de onderhandelingen van een rationeel naar een emotioneel niveau verschuiven.

In de bedrijfswereld vinden er talloze besprekingen plaats. Bijvoorbeeld de onderhandelingen tussen een koper en een verkoper, maar ook diverse vergaderingen of bijeenkomsten waarin strategieën of andere zaken worden besproken. Over het algemeen wordt gesteld dat al deze besprekingen zich op verschillende niveau’s afspelen. Waar men meestal vooral bezig is met de inhoud van een gesprek, wordt doorgaans gesteld dat er nog drie andere niveau’s zijn, namelijk de procedure, de interactie en gevoelens. Al deze niveau’s zijn van belang om de onderhandelingen of vergaderingen op een prettige en tevens succesvolle wijze te laten verlopen. Hiervoor hoort bij elk niveau een andere strategie, wanneer men van strategie wisselt, noemt men dit het interventieniveau.

Vaak wordt gesteld dat er sprake is van een interventieniveau, wanneer een bespreking steeds minder is gebaseerd op rationele argument en steeds meer wordt gebaseerd op emoties. Men dient deze overgang als deelnemer te herkennen en dit als interventieniveau te gebruiken. In plaats van te vragen wat de visie is van alle deelnemers, dient men bij het interventieniveau juist te vragen naar hoe de deelnemers zich voelen. Ook al stelt iemand dat hij of zij zich slecht voelt, het bespreekbaar maken van deze gevoelens tilt het gesprek naar een nieuw niveau.