Toon Gerbrands

Algemeen directeur bij voetbalclub PSV Eindhoven.

Gepubliceerd op 21-02-2015

Framing

betekenis & definitie

Iedereen die een boodschap wil overbrengen heeft tussen de 45 tot 60 seconden de tijd om te overtuigen. In deze periode moet de boodschap zijn verteld. In deze periode wordt de informatie namelijk vergeleken met bestaande reeds opgeslagen informatie uit het geheugen, en daarop gebaseerd wordt een standpunt ingenomen.

Framing is dus een manier om mensen te overtuigen. Het vraagt goede voorbereiding. Elk antwoord tijdens een actualiteitenprogramma op televisie is gebaseerd op dit principe van framing. De boodschap moet direct krachtig en duidelijk worden overgebracht in ongeveer 30 seconden. Volledigheid is niet nodig, de eerste indruk is bepalend. Als het een negatieve indruk is, dan zal het nagenoeg onmogelijk zijn om deze beeldvorming te veranderen. Daarom is het ook beter om eerst het goede nieuws te vertellen. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat er een goede indruk wordt achtergelaten 78 procent is als je begint met het goede nieuws. Terwijl als het slechte nieuws eerst wordt genoemd dit percentage 37 bedraagt. De centrale boodschap van communiceren is: hou het simpel, gebruik metaforen en analogieën, gebruik diverse platforms en herhaal, herhaal, herhaal. Veel zaken op het gebied van communicatie zijn onderzocht en zijn ook aan te leren, zo ook framing. Van de Amerikaanse sportcoach Doug Beal heb ik geleerd dat je de boodschap eigenlijk in één zin moet kunnen samenvatten. Die herhaal je verschillende keren, in andere woorden. De kans is dan het grootst dat je boodschap blijft ‘hangen’.