Thomas Blekman

Ondernemerschap expert

Gepubliceerd op 08-03-2016

Lemonade principe

betekenis & definitie

Het vierde Effectuation principe heet Lemonade. Effectuation beschrijft hoe expert ondernemers denken, beslissen en handelen.

Als je als ondernemer gaat creëren in een markt die nog gemaakt moet gaan worden, kom je tot inzichten die je van tevoren niet had verwacht.
De onvoorspelbaarheid en waar expert ondernemers heel erg goed in zijn, is het limonade maken van die zure verrassingen. Voor die zure verrassing staat de citroen symbool; op het moment dat je daar een kans van weet te maken, krijg je limonade, het lemonade-principe dus.

De lemon is dus eigenlijk een soort van fortune cookie, want er zit een inzicht in de markt in waar je last van hebt en waar je wat mee moet. Je kunt dat koekje crushen en de boodschap die er in verborgen zit niet lezen, maar dan negeer je eigenlijk de markt. Limonade staat symbool voor de oplossing. Het zorgt er voor dat je als ondernemer transformeert en innoveert en dat je dus relevant blijft voor je markt. En soms, dan zijn citroenen gewoon heel zuur. Dan moet je door. Opstaan, afkloppen en weer doorgaan. Maar het lemonade principe van Effectuation leert je dat je organisch moet blijven bewegen. Openstaan voor signalen uit de markt. Positieve en negatieve. En de negatieve bieden je mogelijkheden limonade te maken. Nassim Taleb noemt dit Anti-fragile. Iets dat breekt en sterker wordt.