Zoekmachinevriendelijk schrijven betekenis & definitie

Zoekmachinevriendelijk schrijven zorgt voor de goede vindbaarheid van websites bij het zoeken met zoekmachines, zoals Google, Bing of Yahoo.

Zoekmachinevriendelijk schrijven wil zeggen, dat teksten zo geschreven worden dat ze goed te vinden zijn op het internet. Bij het gebruik van de juiste zoektermen of trefwoorden is een bedrijf, artikel of item gemakkelijk op te sporen via een zoekmachine. Hoe hoger een bedrijf, artikel, item, tref- of zoekwoord scoort in de rangorde van de zoekmachines, deste eerder zal iemand een website over dat onderwerp willen bekijken en wellicht ook klant willen worden van een bedrijf of ondernemer van wie die website is.

Google let daarbij op unieke tekst en weet wanneer schrijvers hun dichtheid aan zoekwoorden proberen te verhogen door bepaalde tekstgedeeltes overdreven en onnatuurlijk vaak te herhalen. Die teksten komen dan ook niet snel hoog in de zoeklijst te staan van de zoekmachine. Google kan het onderwerp van de internetpagina het beste bepalen als de tekst minimaal 250 woorden telt.

Maar Google’s wegen zijn ondoorgrondelijk. De regels veranderen dan ook van dag tot dag. Search Engine Optimization (SEO), ook bekend als zoekmachinevriendelijkheid, is bijna verworden tot een godsdienst voor webredacteuren. En dat maakt het dan ook enigszins dubieus: of iemand gelooft erin wel of niet. In de publicaties over het onderwerp komt steeds terug, dat Google vooral let op leesbare teksten met een duidelijke boodschap.