Tara Kikken

student communicatie- en informatiewetenschappen

Gepubliceerd op 14-03-2016

Business-to-business

betekenis & definitie

Business-to-business (B2B) is een internationale marketingterm voor zaken tussen bedrijven of organisaties. Daarmee is het dus de tegenhanger van business-to-consumer (B2C), wat staat voor zaken tussen een bedrijf en zijn klanten.

Business-to-business marketing ontstaat wanneer minimaal twee verschillende organisaties verwachten voordeel te kunnen halen uit een zakenrelatie met elkaar. Zij hebben ieder een belangrijke waarde toe te voegen aan elkaars producten of diensten.

Er zijn verschillende vormen van B2B. Ten eerste kunnen zaken tussen bedrijven plaatsvinden, omdat het ene bedrijf materialen van het andere bedrijf nodig heeft voor eigen productiedoeleinden. Grondstoffen voor het eindproduct van een bedrijf zijn dus afkomstig van een ander bedrijf.

Verder is het mogelijk dat een bedrijf een service nodig heeft van het andere bedrijf om een eigen operatie of bedrijfsvoering te kunnen realiseren. Dit kan bijvoorbeeld een gespecialiseerde marketingmanager zijn die een bedrijf helpt met rebranding of herpositionering.

En de derde soort B2B kenmerkt zich door het opkopen van producten van een bedrijf, om deze vervolgens zelf te verkopen. Dit fenomeen is ook wel bekend onder de term "licensing" en komt voor bij allerlei grote merken die (vrijwel) geen eigen fysieke winkels hebben.

B2B komt meer voor dan zijn tegenhanger B2C. Er gaat namelijk veel vooraf aan het moment dat het eindproduct werkelijk ter verkoop in de schappen staat. De productieketen bestaat uit veel stappen tussen bedrijven, terwijl de bedrijf-consumentinteractie meestal eenmalig is. Deze interactie vindt plaats op het verkoopmoment.