Stan de Hommel

Student Small Business & Retail Management

Gepubliceerd op 23-01-2017

public Relations (PR)

betekenis & definitie

Public Relations (PR) is een vorm van communicatie die erop is gericht om de relatie tussen een organisatie en het publiek te onderhouden en/of te verbeteren.

Een dergelijke organisatie kan zowel een commerciële als een overheidsorganisatie zijn. Met publiek kan zowel (potentiële) klanten, relaties, of het publiek in zijn algemeenheid bedoeld worden.

De PR-afdeling van een organisatie of een PR-bureau houdt zich vooral bezig met het imago van de organisatie. De communicatie die zij doen is in de eerste instantie niet zozeer gericht op verkoop. Hierin verschilt PR dus van marketing. Bij PR wordt gebruik gemaakt van allerlei verschillende interne en externe communicatiemiddelen zoals persberichten, mailings, social-media en advertenties.

Taken als het trainen van medewerkers in omgang met de pers, interne communicatie, en het zoeken van de publiciteit zijn vaak taken van de PR-afdeling.

Tevens wordt PR vaak ingezet om een product bekendheid te geven. Dit is goedkoper dan via reclame en wordt door de consument als geloofwaardiger ervaren.

Bronvermelding