Patrick Moerman

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 18-05-2020

Social Selling

betekenis & definitie

Social selling is een methode om klanten naar je toe te laten komen met behulp van social media kanalen waarop klanten zich begeven. Door online kennis te delen en de interactie aan te gaan bouw je autoriteit op, wat het gemakkelijker maakt om te komen tot afspraken en sales.

Bij social selling sta jij als personal brand centraal. Het doel is om waarde te creëren, nieuwsgierigheid te wekken, kennis te delen en om onthouden te worden door de (potentiële) klant. Het traditionele verkoopproces wordt omgedraaid waardoor je de doelgroep uiteindelijk op een warme manier kunt benaderen om tot een afspraak te komen.

Als expert in je vakgebied deel je waardevolle informatie (content) met je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het delen van tips, het schrijven van artikelen en blogs, het opnemen van video’s en het geven van webinars.

LinkedIn speelt in op de toenemende populariteit van social selling door toegang te geven tot je Social Selling Index (SSI). De SSI geeft inzicht in hoe effectief je bent in het neerzetten van je personal brand, het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het opbouwen van relaties.

Hoe goed werkt social selling? Cijfers tonen de toegevoegde waarde van social selling aan. Uit een onderzoek van Liz Gelb-O’Çonnor blijkt dat organisaties die gebruik maken van social selling 50 procent meer kans hebben op het behalen van hun salestargets. Uit een infographic van the state of Social Selling 2016 blijkt dat 63,4 procent van de social sellers een toename ziet in bedrijfsomzet.

Uit een onderzoek van InsideSales blijkt dat vragen van (potentiële) klanten die binnen 5 minuten worden opgevolgd, negen keer meer kans hebben op conversie. Om te slagen met social selling is het van belang om leads en online vragen zo snel mogelijk op te volgen.