m., het bedrijf van het bouwen van schepen.
(e) De weerslag van de oliecrisis van 1973 heeft zich in de scheepsbouw vrijwel onmiddellijk en zeer hard laten voelen. Het aantal schepen dat vóór de crisis in het orderboek ingeschreven stond en dat 73,6 mln. brt vertegenwoordigde, viel in 1974 terug op 28,37 mln. brt, met een dieptepunt van slechts 8,03 mln. brt geplaatste bestellingen in 1978. De teruggang in de scheepsbouw is vooral merkbaar bij de bulk vrachtschepen, in het bijzonder de tankschepen, ten gevolge van een olieoverschot op de wereldmarkt, een vermindering van de vraag naar olieprodukten, een te grote tankervloot en lage vrachtprijzen. Hoewel in 1979 een verbetering intrad die zich stabiliseerde, werden in 1982 slechts voor 11 mln. brt nieuwe bestellingen genoteerd, waardoor het orderboek van de voornaamste scheepsbouwers eind 1982 in totaal 2951 schepen bedroeg. In juli 1984 was de orderportefeuille 31 mln. brt. Daarvan had 17,7 mln. brt betrekking op bulkcarriers (zie tabel).
scheepsbouw. De produktie per 31.12.1982
land in aanbouw in portefeuille
1000 brt 1000 brt
Japan 5157 4910
Zuid-Korea 1260 1291
Spanje 1356 176
Brazilië 541 904
Polen 521 744
Taiwan 474 774
Groot-Brittannië 793 209
BRD 643 243
Joegoslavië 493 258
Frankrijk 447 270
Roemenië 325 378
VS 533 161
Denemarken 351 299
Zweden 422 185
Finland 353 245
Italië 451 97
Portugal 424 24
India 232 194
België 372 51