Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 13-12-2021

McLuhan, Herbert Marshall

betekenis & definitie

Canadees communicatiedeskundige, *21.7.1911 Edmonton. McLuhan werd in 1943 directeur van het Centre for Culture and Technology aan de universiteit van Toronto en in 1946 tevens hoogleraar Engelse taal te Toronto.

In zijn publikaties, die eerder gekenmerkt worden door stoutmoedige gedachtengangen dan door empirisch onderzoek, houdt McLuhan zich bezig met de invloed van de diverse vormen van moderne massacommunicatie op de cultuur. Bekend is zijn uitspraak the medium is the message, d.w.z. de aard van het (communicatie)medium, meer dan de inhoud van de over te brengen boodschap, bepaalt de invloed op de ontvanger. Werken: The mechanical bride (1951), Explorations in Communications (1960), The Gutenberg galaxy (1962), Understanding media (1964; Ned. vert. Mens en media, 1967), The medium is the message (1967), Culture is our business (1969), From culture to archetype (1969), (met W.Watson) From cliché to archetype (1970), (met B.Nevitt) Take today: the executive as dropout (1972).

LITT. G.E.Stearn, McLuhan: hot and cool (1967); R.Rosenthal (red.), McLuhan, pro and con (1969); J.Miller, McLuhan (1970).

< >