Gepubliceerd op 05-06-2021

Scheepvaart

betekenis & definitie

v./m., 1. het verkeer te water met behulp van vaartuigen.

© Volgens Lloyd’s Register of Shipping telde de wereldvloot op 1.7.1983 in totaal 76106 schepen met een totale inhoud van 422,6 mln. brt wat overeenkomt met een draagvermogen (dwt) van 694,5 mln. t. Voor een overzicht van de wereldhandelsvloot die ongeveer 90 % van het brutotonnage omvat, zie de tabel p.509.

Door het aantrekken van de economie neemt het zeevervoer weer toe, maar in nog vrijwel geen enkele sector van de scheepvaart is sprake van een winstgevende situatie. Vooral in de tankervaart en in de grote bulkvaart is er nog aanzienlijke structurele overcapaciteit. Wel verminderde het opgelegde tonnage van juli 1983 tot juli 1984 met 25 %, maar dat werd voornamelijk veroorzaakt doordat men overging tot sloop. Begin 1981 bedroeg de overcapaciteit 8,3 mln. t. In aug. 1983 werd een top van 87 mln. t bereikt, maar in juli 1984 was de overcapaciteit teruggebracht tot 65 mln. t. Van deze 65 mln. t is 52 mln. t tankerruimte. De resterende 13 mln. t heeft betrekking op ruim 1000 schepen uit de grote bulkvaart. De tweedehandsprijzen voor zeer grote tankers (VLCC’S) kende een opleving als gevolg van de oorlog tussen Iran en Irak, maar die was van korte duur. De tweedehandsprijzen van de meeste typen schepen dalen. In de eerste acht maanden van 1984 werd 20 mln. t scheepsruimte gesloopt, tegen 24,5 mln. t in dezelfde periode van 1983. Daartegenover staat dat er nog steeds nieuwbouw plaatsvindt. In juli 1984 bevatte de wereldorderportefeuille 31 mln. t scheepsruimte.

Vanwege de hoge brandstofkosten is men in de scheepvaart gaan bezuinigen op brandstof. Men is b.v. overgeschakeld van het altijd op volle kracht varen naar snelheden waarbij de brandstof zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. In Japan is men proeven begonnen met vrachtschepen die tevens zijn uitgerust met zeilen. Sinds 1980 is een prototype van een kustvaarder de ‘Shin Aituku Maru’ van 1600 t in de vaart. Dit schip is uitgerust met computergestuurde hulpzeilen. Daarna zijn de ‘Senyo Maru’ en de ‘Nissan Maru’, beide van 2100 t, in de vaart gekomen. Het eerste grote vrachtschip dat is voorzien van deze zgn. superzeilen is de ‘Usuki Pioneer’, een bulkvrachtschip van 26000 t. Dit schip werd in nov. 1984 in de vaart gebracht.

De wereldhandelsvloot op 1.7.1983

type aantal

schepen scheeps-

inhoud percentage van totaal

mln. brt %

olietankers 6 882 157,3 40,2

gastankers 750 9,1 2,3

chemicaliëntankers 794 3,1 0,8

erts- en bulkvrachtschepen 4 655 98,4 25,1

bulk/olieschepen 418 26,0 6,6

stukgoedvrachtschepen 22 077 78,3 20,0

passagiersschepen 231 1,0 0,3

containerschepen 786 14,2 3,6

autoschepen 292 3,0 0,8

overige schepen 172 1,1 0,3

Bron: Lloyd’s Register of Shipping