Nieuwe Woorden Netwerk

Redactie Ensie (2020)

Gepubliceerd op 03-01-2022

Lidl

betekenis & definitie

Tegenwoordig staat Lidl bekend om zijn goedkope producten en biedt het vaak kwaliteit tegen lage prijzen. De supermarktketen is erg actief in Europa. Het heeft winkels in Nederland en nog in 26 andere Europese landen, alsook de Verenigde Staten.

Geschiedenis van Lidl
De geschiedenis van Lidl gaat terug tot de jaren 1930, toen het bedrijf werd opgericht door Wilhelm en Josef Schwarz. In die tijd stond het bedrijf bekend onder de naam Schwarz Lebensmittel Großhandel (Schwarz Levensmiddelengroothandel). De broers exploiteerden voornamelijk een kleine kruidenierszaak in Ludwigshafen, Duitsland .

Het bedrijf begon snel te groeien in de naoorlogse jaren, en tegen het begin van de jaren 1950 had Schwarz Lebensmittel Großhandel zijn eerste grote warenhuis geopend. In 1954 introduceerden de broers het discountwinkelconcept Lidl, dat zeer succesvol bleek te zijn.

Lidl is in de loop der jaren blijven groeien en vandaag is het een van de grootste discountwinkels in Europa. Het bedrijf heeft meer dan 10.000 winkels in 27 landen. Lidl is een dochteronderneming van de Schwarz Gruppe, die een van de grootste detailhandel ondernemingen in Europa is.

Lidl is ook actief in de VS sinds 2016. Er zijn nu in 2021 al meer dan 150 Lidl-locaties in de Verenigde Staten 2021. De staat met het meeste aantal Lidl-locaties in de VS is Virginia, met 34 locaties, dat is 20% van alle Lidl-locaties in Amerika.

Lidl in Nederland
Lidl is sinds 1996 actief in Nederland. In Heerenveen werd het eerste distributiecentrum voor Nederland gebouwd. Vanaf dat moment kwam de expansie van Lidl Nederland in een stroomversnelling: op 23 oktober 1997 werden Uden en Vriezenveen als eerste winkels geopend, en in oktober volgden nog zes andere winkels.

Ondertussen is heeft Lidl behoorlijk in Nederland. De groep heeft momenteel meer dan 430 winkels en 19.000 medewerkers in het land. Lidl is daarom bijna niet meer uit Nederland weg te denken.

Lidl's Business Model
De winkelketen legt de focus om aan haar klanten de beste kwaliteit tegen de laagste prijs aan te bieden. Huismerken zijn daarom ook erg belangrijk voor Lidl en nemen een alsmaar groeiend aandeel in van Lidl's productaanbod. Met huismerken heeft Lidl zowel de prijs als kwaliteit volledig zelf in handen.

Klanten worden ook aangetrokken met voordelige wekelijkse aanbiedingen. Dit gaat van hi-fi toestellen tot kleding en dagelijkse producten. De voordelige wekelijkse aanbiedingen zijn net zoals bij andere discountwinkels een uitstekende methode om klanten aan te trekken. Zo vind je in de Lidl folder van volgende week bijvoorbeeld: een keukenrobot, een soundbar, smart speakers, gourmetsets, founduesets, airfryer,.. en meer. Tegen erg concurrerende prijzen.

Lidl hecht ook veel belang aan duurzaamheid . Duurzaamheid is niet alleen op het gebied van milieu een belangrijk punt, maar ook in de wijze waarop Lidl met haar medewerkers omgaat. Zo investeert Lidl bijvoorbeeld veel in opleidingen zodat medewerkers kunnen groeien in hun functie.

De strategie van Lidl heeft echt succes, zo ook in België en de rest van Europa. De groei gaat gestaag door, en het is dan ook onmogelijk om niet te verwachten dat Lidl zijn weg gaat vinden in de Verenigde Staten en ook daar grote successen gaat behalen!