Spitsvignet - vignet in de vorm van een sticker, waarover de automobilist in de Nederlandse Randstad moet beschikken tijdens de spitsuren. Plan van minister van Verkeer Maij-Weggen dat in 1991 zou worden uitgevoerd. Naderhand werd echter beslist om dit vignet te vervangen door een zgn. tolheffing. Het verschil met het auto(wegen)vignet dat in België ingevoerd zou worden, is dat je hierbij altijd moet betalen, terwijl bij het spitsvignet enkel betaald hoeft te worden indien men zich tijdens de drukste uren per auto door de Randstad wil bewegen. → rekeningrijden.
Het is de bedoeling het spitsvignet in te trekken als het rekening-rijden wordt ingevoerd. NRC Handelsblad, 15-04-90
Vanuit de Kamer is steeds scepsis over de elektronische tolheffing geuit, wat de premier heeft gesterkt in zijn voorkeur voor de ‘meer klassieke instrumenten’. Daarbij is ook het spitsvignet, dat Lubbers beschouwt als een gedifferentieerde vorm van motorrijtuigenbelasting, in discussie. Het Parool, 28-04-90
Creatief is Hanja Maij in ieder geval wel. In de twee jaar dat ze minister is, heeft ze een veelvoud aan plannen gelanceerd. Zo wilde ze de automobilist laten betalen voor het gebruik van wegen in de spits. Daartoe zou het ‘spitsvignet’ worden ingevoerd. HP/De Tijd, 24-04-92
De invoering van de spitsbijdrage of het spitsvignet voor automobilisten is weer een stap dichterbij gekomen, nu bestuurders van de drie Randstad-provincies (Utrecht, Noord- en Zuid-Holland), de vier grote steden en de Randstedelijke vervoerregio’s er gisteren - voorlopig - mee instemden. Trouw, 25-04-95
Als ook de Tweede Kamer akkoord gaat met de invoering van een spitsvignet, zal deze toeslag voor het eerst in 1996 kunnen worden geheven. NRC Handelsblad, 25-04-95