Woordenboek van Neologismen

Marc de Coster (1999)

Gepubliceerd op 13-06-2017

Helpdesk

betekenis & definitie

Helpdesk - (Eng.), afdeling van een bedrijf waar een ploeg gespecialiseerde mensen gebruikers telefonisch helpt wanneer deze problemen hebben met computers, randapparatuur of software. Met de komst van Internet is het aantal helpdesks aanzienlijk uitgebreid. Meer algemeen wordt de term gebruikt voor een dienst waar men telefonisch terecht kan voor productinformatie. De term helpdesk is een product van de jaren tachtig, toen computers meer en meer populair werden. De gecompliceerdheid van personal computers leidde ertoe dat veel softwarebedrijven begonnen met ondersteuning en begeleiding van hun klanten. Soms moet er betaald worden voor het raadplegen van de helpdesk, maar meestal is dit bij de prijs van het computersysteem of -programma inbegrepen.

Wie, ondanks de toelichtingen in de gids, met vragen blijft zitten, kan sinds dit jaar voor specifiek advies terecht bij de telefonische helpdesk van de vereniging. Elsevier, 23-01-97

Hoe dan ook: enige tijd blijft het zaakje lopen, en opeens is alles weer defect. Je kunt dan opnieuw wachten, of de helpdesk bellen, wat minstens even lang duurt. HP/De Tijd, 14-02-97

‘Wij beogen een soort helpdesk te zijn,’ zegt VNG-medewerker Wim Hillenaar, ‘een aanjager voor overleg tussen alle betrokkenen, met als doel lokale oplossingen te bevorderen.’ Elsevier, 22-01-97

Ook al is de ‘Screensaver’ volgens Ooms het beste alternatief voor naar buiten kijken, veel helpdeskmedewerkers van Hewlett Packard hebben het zo langzamerhand wel gezien. Elsevier, 29-03-97

‘Het probleem is dat de speciale upgrades voor de Nederlandstalige versie apart moeten worden geproduceerd, en dat gebeurt pas na de productie van de volledige uitvoering,’ aldus de woordvoerder van de helpdesk. Computer!Totaal, maart 1997