door een zoekmachine verstrekte, beperkte view op de online beschikbare informatie, die voor een gebruiker gefilterd is op basis van zijn eerdere zoekgedrag en informatie uit zijn persoonlijke mail; persoonlijke, afgeschermde bubbel waarin iemand die online is, belandt, omdat op basis van zijn eerdere zoekgedrag en informatie uit zijn persoonlijke mail slechts een beperkte hoeveelheid informatie van het internet voor hem uitgefilterd wordt door zoekmachines en hij dus geen compleet beeld krijgt van wat er in totaal aan informatie voor een zoekterm beschikbaar is
Hoe omzeil je dan die filterbubbel? Marketingbedrijven en de verzamelaars van persoonlijke gegevens zijn technologisch zo uitgekookt, dat je op het web onmogelijk volledig aan hun personalisatiedrang ontkomt.
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/06/20/de-filterbubbel-surfen-in-een-doodlopend-straatje,
Wist u dat we met zijn allen steeds meer in een filterbubbel komen te leven? En dat die filterbubbel er voor u anders uitziet dan die voor mij. Een filterbubbel is namelijk uniek en persoonlijk en ontstaat zodra je online gaat.
https://arjendejong.wordpress.com/2011/11/02/de-filterbubbel/,