fiets waarvan meerdere mensen, meestal tegen betaling, om beurten gebruikmaken en die onderdeel uitmaakt van een deelfietssysteem; fiets die gedeeld wordt door meerdere mensen
Of deelfietsen beter werken met stations waar je ze stalt of als vrije vloot: daarover verschillen Schimmelpennink en Haverman van mening. Schimmelpennink ziet meer succesvolle projecten met stallingen, Haverman gelooft dat je écht met je deelfiets op je eindbestemming moet kunnen aankomen. Maar een combinatie is wellicht ook mogelijk. Beide idealisten zijn van één iets overtuigd: een fiets moet fietsen. Stilstand kost de maatschappij geld, zeker bij stations. Tegelijkertijd, zegt Haverman, moeten we van die stilstand van deelfietsen ook weer niet zo'n probleem maken. 'Ik verbaas me erover dat er zoveel discussie is over die stilstaande strooifietsen, maar niet over al die auto's. Die staan nog veel meer stil en nemen veel meer ruimte in.'
https://decorrespondent.nl/7246/deelfietsen-veroorzaken-nu-veel-overlast-in-grote-steden-zo-kan-het-wel/761895705450-e2d0e52b,
De deelfiets kent twee vormen: stationbased en free floating. De eerste fiets moet naar een vaste locatie worden teruggebracht. Het klassieke en succesvolle voorbeeld is de OV-fiets van NS. Er zijn nu 8.500 OV-fietsen, volgend jaar komen er 6.000 bij. De tweede fiets kan overal worden achtergelaten, althans op plaatsen waar fietsen mogen worden geparkeerd. Deze vrijheid kan worden beperkt met geofencing, waarbij de fiets alleen binnen een zone kan worden gebruikt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/29/wie-wordt-de-google-van-de-deelfietsen-13258177-a1575451,